ابراهیم اصغری: پرداختن به ماهیت منافقین و عملکرد آنها در دوران جنگ بسیار حائز اهمیت است. همه آزادگان ارتباط منافقین با اردوگاه اسرا را تأیید میکنند و «شماره ۱۰» به مخاطب خود درباره نفوذ و نفاق هشدار میدهد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان، ابراهیم اصغری، تهیهکننده فیلم سینمایی
«شماره ۱۰» که به تازگی در سینماهای کشور اکران شده، درباره اکران این فیلم پس از پخش تلویزیونی آن در ایام نوروز گفت:
قاعده نمایش آثار سینمایی به این شکل است که در ابتدا فیلمها در سینما
اکران شوند و بعد در تلویزیون نمایش داده شوند اما فیلم «شماره ۱۰» مثل
فیلم قبلی من «تکتیرانداز» با تصمیمات مدیریت کلان کشور و با توجه به
شرایط کشور و به خصوص شرایط ویژهای که ایام نوروز دارد، مدیران تلویزیون
اصرار داشتند که این فیلم در ایام نوروز از تلویزیون پخش شود.
اصغری خاطرنشان کرد: وقتی پیشنهاد نمایش این
فیلم در تلویزیون مطرح شد قطعاً من هم با آن موافقت کردم اما دلیل اصلی آن
اصرار مدیران تلویزیون بود. این پخش قطعاً در اکران فیلم تأثیرگذار خواهد
بود و حتی میتواند میزان مخاطبانی که این فیلم را در تلویزیون دیده باشند
چندان موضوعیت نداشته باشد و پخش تلویزیونی به لحاظ روانی بر مخاطب تأثیر
بگذارد چراکه متأسفانه تلویزیونی در شرایطی قرار دارد که گاهاً خیلی
کمبیننده است و فیلم ما هم در همین شرایط نمایش داده شد و این میتواند
تأثیری روانی بر مخاطب داشته باشد که برای سینما رفتن کمتر «شماره ۱۰» را
انتخاب کند. از طرفی پخش تلویزیون شرایطی را برای قاچاقچیان فیلمهای
سینمایی فراهم میکند که میتوانند به راحتی نسخه نمایش داده شده را در
سایتها بارگذاری کنند که البته ما سعی کردیم کنترل و مدیریتی روی این
موضوع داشته باشیم.
این تهیهکننده درباره میزان وفاداری قصه
«شماره ۱۰» به واقعیت گفت: کل قصه را بر اساس مستنداتی که از آزادگان
درباره اتفاقاتی که در عراق رخ داده، جمعآوری کردهایم. قصه اصلی بر مبنای
فرار دو اسیر ایرانی است و درباره ارتباط منافقین با اردوگاه اسرا باید
بگویم که همه آزادگان این ارتباط را تأیید میکنند و آنها علاوه بر تأثیر
روحی بر اسرا، سعی داشتند تعدادی از آنها را جذب کنند و این در همه
اردوگاهها جریان داشته است. در نیمه اول این فیلم ما خاطرات دو اسیر
بزرگوار را روایت میکنیم که از اردوگاه اسرا فرار میکنند و در ادامه دخل و
تصرفی نمایشی صورت گرفت که این دخل و تصرف هم دقیقاً بر اساس خاطرات
رزمندگان و آزادگان بوده است که قصه ما را تشکیل داده است.
تهیهکننده فیلم سینمایی «شماره ۱۰» درباره
اهمیت پرداختن به اقدامات منافقین در اردوگاههای اسرای ایران در عراق
گفت: پرداختن به این موضوع میتواند بسیار حائز اهمیت باشد و اقدامات ضد
ایرانی منافقین را برای مخاطبان ایرانی بیش از پیش نمایان کند. یکی از
دلایلی که ما به این موضوع پرداختیم همین مسئله است و حتی در یکی از
دیالوگهای فیلم هم به این موضوع اشاره میشود که «اینها همه جا هستند و
نفوذ همه جا هست»؛ و این موضوعی است که هم امروز و حتی احتمالاً در آینده
نیز کارکرد خواهد داشت و اقدامات منافقین و جریان نفوذ همچنان در کشور ما
به اشکال مختلف میتواند ادامه داشته باشد و ما باید ماهیت این گروه را
بشناسیم و «شماره ۱۰» به مخاطب خود این هشدار را میدهد که ما باید همیشه
مراقب نفوذ و تأثیر نفاق در جامعه باشیم چراکه جامعه ما این مسئله را به
اشکال مختلف در سالهای ابتدای انقلاب چه در جنگ و چه در اسارتگاهها تجربه
کرده است.
اصغری در پایان درباره قهرمانپردازی در
سینمای ایران گفت: سینمای ایران به قهرمان نیاز دارد و سالهاست که
متأسفانه نادیده گرفتن قهرمان بر سینمای ایران تأثیر منفی گذاشته است. در
فیلم قبلیام «تک تیرانداز» هم به این نکته توجه داشتم و در این فیلم هم ما
با یک قهرمان مواجه هستیم. مردم به قهرمانان اهمیت میدهند و دوست دارند
قهرمان خود را روی پرده ببینند و او را تشویق کنند. ما در این فیلم سعی
کردیم علاوه بر پرداختن به یک قهرمان در پایان قصه را به سمتی ببریم که
قهرمان ما به پهلوان تبدیل شود و این یک مشخصه فرهنگی است که شاید فقط در
ذات ایرانیها و فرهنگ اساطیری ایرانیها باشد و ما بارها به پهلوانان خود
افتخار کردهایم و سعی کردیم در این قصه قهرمان ما یک درجه اوج بگیرد و به
پهلوان تبدیل شود که امیدوارم این مسئله را مخاطب به خوبی درک کند.
انتهای پیام/
الحمدالله رب العالمین