حضور زنان در عرصه انقلاب اسلامی و نهضت مقاومت انقلابی مردم ایران به شیوههای مختلف صورت می گرفت. این حضور از توزیع و پخش اعلامیه تا حضور در عرصه مبارزه مسلحانه متغیر بوده است و این مبارزات با وجود فشارها و سیاست سرکوب که از جانب سازمان امنیتی دوره پهلوی اعمال میشد ادامه داشت و زنان پا به پای مردان تا پیروزی نهضت اسلامی در میدان بودند.
به گزارش روابطعمومی مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان، پیرزن می گوید آقا یک گمنام ۶۱ی دارید؟ ۱۸ ساله!
پیدایش
نمیکند، چادرش را میکشد نزدیکتر به خودش، گریه امانش را بریده،
جگرگوشهاش رفته، خبری از سلامتیاش ندارد، نمیداند زنده است یا شهید شده!
مادراست
دیگر، نمیتواند باور کند که جگرگوشهاش دیگر نیست او صبر میکند، یک سال،
دوسال و شاید هم سی سال چشم انتظاری و انتظاری بیپایان که مرگ را در آغوش
می کشد.
کل امروز را به این کلیپ فکر کردم. به مادران و همسران شهدا
به ۶۰۰۰زنی که شهید شدند!
به ۵۰۰۰ زن مجروح که قطع نخاع شده!
به ۲۴۰۰۰ زنی که به عنوان پزشک و امدادگر در جبهه ها حاضر بودند!
به زنان آزاده در زیر شکنجههای سخت رژیم بعث!

کل امروز به زنان مقاومت اندیشیدم به اینکه زنان در پیروزی انقلاب منفعل نبودند.
در
الگوی سوم زن، امام خمینی به عنوان رهبر این نهضت بزرگ و الهی، بیش از همه
به نقش و جایگاه واقعی زنان در نهضت اسلامی واقف بود. بدون تردید انقلاب
اسلامی ایران به عنوان بزرگ ترین نهضت مقاومت مردمی دوران معاصر بدون حضور
موثر و فعال زنان که دوشادوش مردان در تمامی صحنههای نهضت حضوری فعال
داشتند، به پیروزی نمیرسید.
امام
با چنین فهم و تشخیص دقیقی، پتانسیل عظیم در عرصه مقاومت علیه استبداد
پهلوی را دریافت و آن را فعال کرد. او زن را از تلقی متحجر که فقط او را
محدود به پستوی خانه میکرد، نجات داد.
این الگو خود الگویی صحیح از یک زن انقلابی مسلمان بود.

حضور
زنان در عرصه انقلاب اسلامی و نهضت مقاومت انقلابی مردم ایران به شیوههای
مختلف صورت می گرفت. این حضور از توزیع و پخش اعلامیه تا حضور در عرصه
مبارزه مسلحانه متغیر بوده است و این مبارزات با وجود فشارها و سیاست سرکوب
که از جانب سازمان امنیتی دوره پهلوی اعمال میشد ادامه داشت و زنان پا به
پای مردان تا پیروزی نهضت اسلامی در میدان بودند.
امام(ره)
با اشراف کامل و فهم درستی که نسبت به جایگاه زن در اسلام داشت اینچنین
به نسبت میان زن و نهضتهای انقلابی اسلامی در طول تاریخ اشاره میکنند: «صدر
اسلام زنها توی لشکرها هم بودند، توی میدان های جنگ هم میرفتند. اسلام
زن ها را دستشان را گرفته آورده در مقابل مردها نگه داشته، در صورتی که در
زمانی که پیامبر آمد، زن ها را هیج حساب میکردند. اسلام زن ها را قدرت
داده است. آن چه اسلام مخالف است این است که میخواهند زن را بار بیاورند
که یک ملعبه ای در دست مردها باشد و به قول شاه "زن باید فریبا باشد" ما می
خواهیم این کلام را بگیریم. ما میخواهیم زن آدم باشد مثل سایر آدم ها،
انسان باشد مثل سایر انسان ها، آزاد باشد مثل سایر آزادها...»
انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین نهضت مقاومت انقلابی و اسلامی در قرن توانست نگاه نو و جدیدی را در خصوص زنان ارائه بدهد.
نگاهی
گذرنده از دو دیدگاه غلط؛ دیدگاهی که زن حق هیچگونه مسئولیت اجتماعی را
ندارد و مدام باید در پستوی خانه مشغول باشد و تمام فعالیت اجتماعیاش به
شوهرداری خلاصه شود و دیدگاهی که امروز غرب ارائه میدهد، دیدگاهی که
بیشتر به جنسیت زن نگاه میشود.
امروز
بر کسی پوشیده نیست که در غرب با چشمپوشی و غفلت از مهمترین مولفههای
زنان، آنان را ملعبه مردان قرار میدهند و نهتنها به استیفای حقوق اجتماعی
خود نائل نمیکنند بلکه هر روز شاهد خشونت ها و آزارهای جنسی هستیم.
نکته
مهمی که در مورد این دو تلقی غلط از زن و جایگاه او وجود دارد این است که
در هردو تلقی علیرغم تفاوتها و اختلافات در ظاهرشان برای زنان حق هیج
گونه مقاومتی در مقابل روندهای ظالمانه و مناسبات ناعادلانه محیط پیرامون
قائل نیستند. حال اینکه الگوی سوم این حق را قائل است و فعالیت اجتماعی را
از واجبات میداند. این دیدگاه میگوید زن حق فعالیت اجتماعی ندارد بلکه او
مکلف است فعالیت اجتماعی داشته باشد.
فاطمه کول - فعال دانشجویی