قلعهقوند گفت: حوزه اسارت مظلومترین حوزه دفاع مقدس است. ما اکنون در شرایطی زندگی میکنیم که بیش از هر بخش دیگر دفاع مقدس، نیاز داریم بخش اسارت را به جامعه معرفی کنیم.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان، اولین نشست در اولین روز از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ با عنوان رونمایی از تازههای نشر پیام آزادگان، ناشر تخصصی آزادگان و اسرای دفاع مقدس به میزبانی غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی با حضور فرزانه قلعهقوند نویسنده و معاون پژوهشی موسسه پیام آزادگان، مهرداد فردوسیان، آزاده
و نویسنده «جواهری در گونی»، امیرمحمد عباسنژاد، نویسنده «حمله
گرگها»، حمید
احمدینیا، راوی کتاب «آهوی گمشده» و زهره علیعسگری، نویسنده این کتاب آغاز شد.
در این نشست
کتابهایی همچون مجموعه سهجلدی «از سفری کوتاه به اردوگاه»، «کُنارهای
جنوب»، «حمله گرگها»، «جواهری درگونی»، «زمستان میگذرد»، «آهوی گمشده»،
«مجموعه شعر کهکشان بینشان» و دیگر کتابها معرفی شدند.
در ابتدای این نشست فرزانه قلعهقوند معاون
پژوهشی موسسه پیام آزادگان گفت: حوزه اسارت مظلومترین حوزه دفاع مقدس است.
امسال با انتشار ۱۹ اثر جدید، سال پرباری را آغاز کردهایم. ما بهطور
تخصصی در حیطه آزادگان و اسرا کار میکنیم که یکی از نیازهای روز جامعه
است. همه مسائل مربوط به دفاع مقدس شریف و باارزش است؛ اما حس میکنم در
شرایطی زندگی میکنیم که بیش از هر بخش دیگر دفاع مقدس، نیاز داریم
بخش اسارت را به جامعه معرفی کنیم؛ زیرا در نهایت محرومیت و محاصره به سر
میبریم و با تنگناها و تحریمهای زیادی روبهرو هستیم.
قلعهقوند در ادامه افزود: ممکن است آزادهای حتی یکسال در اسارت باشد اما آن هم سخت و طاقتفرسا است. اسرا با مشکلات زیادی از جمله تغذیه و بهداشت و درمان و شکنجههای جسمی و روانی و تحریم روبهرو بودند اما ایستادند و توانستند چند برابر تحریمها را تجربه کنند و در آخر سربلند به وطن بازگردند.
وی دیگر آثار تازهچاپ انتشارات پیام آزادگان را به این صورت معرفی کرد: «زمستان میگذرد» خاطرات خودنوشت
سید محمدعلی بصری از روزشمار اسارت است. «کنارهای جنوب» خاطرات مرحوم سید
ابراهیم ظهوری است که سید حسن نوری، معروف به زیدالله که خود نیز آزاده
است، آن را نگاشته است. «قافله زیبایی» مجموعه شعر با محوریت اهل بیت (ع)
به خصوص حضرت زینب است. «کهکشان بینشان» اثر سید محمد ابوترابی، مجموعه
شعری با محوریت سید آزادگان، حجتالاسلام ابوترابی سروده شده است. «عمو
علاءالدین» نیز واکاوی و تحلیل و رمزنگاری نامههای دوران اسارت به قلم سید
جمالالدین زهرایی است.
این نویسنده گفت: سه کتاب
دیگر با محوریت همسران آزادگان است. «تنهایی زیبا» نوشته فهیمه عبدلی،
خاطرات زیبا توان همسر آزاده علی گوهرممیز است. «دخترکی لبه پنجره»، نوشته
مریم ماهی خاطرات لیلان محمدی همسر آزاده قربان جدیدی شیخحسن را در برمی
گیرد. «ترکشهای زردآلو» نوشته حمیده سلطانی به خاطرات فاطمه مسعود همسر
آزاده یعقوبهمراهی کوزهکنانی پرداخته است. «خبرگزاری دیگپرس»، نوشته رضا
خوبنژاد نیز درباره آزادگان مفقودی است که در آشپزخانه اردوگاه اخبار را
رد و بدل میکردند. کتاب «سبک زندگی آزادگان» هم هدفش معرفی الگو به جامعه
است. «عبور از شیشههای شکسته» نیز خاطرات خودنگاشت روحانی آزاده سید حسن
میرسید است که جزو رهبران اردوگاه بوده است.
وی در پایان تاکید کرد: کلیه کتابهای این انتشارات راستیآزمایی میشود و داستانها دچار غلو نیستند.
در ادامه، مهرداد فردوسیان، آزاده
و نویسنده «جواهری در گونی» که در نوجوانی به اسارت حزب بعث گرفته
شد، درباره محتوای این کتاب گفت: سال ۱۳۶۱ به اسارت گرفته شدم و هشت و سال
و نیم در اسارت بودم. درباره اسارت کتابهای زیادی خوانده بودم؛ با این
حال، حس میکردم مسائلی در اسارت وجود داشته که در این کتابها کمرنگ
دنبال شده است؛ به همین دلیل این اثر را نوشتم. برای مثال، وقتی ما را برای
کتک زدن از آسایشگاه بیرون میبردند، زجر و ناراحتی دوستان داخل آسایشگاه
در کتابها توصیف نشده بود یا واقعیتهای دیگر.
فردوسیان ادامه داد: در اسارت جو
یکنواخت و کسلکنندهای حاکم بود. برای رفع این یکنواختی برنامههایی همچون
تئاتر طراحی و با تمام محدودیتها اجرا میکردیم. اولین تئاتری که اجرا
کردم، مربوط به روزی بود که چند نفر از بچهها را از شکنجه بازگرداندند و
روحیه بچهها خیلی ضعیف بود. به همین دلیل، به فکر یک اجرای عروسکی افتادم.
یک پتو رویم انداختم و با امکانات ساده آسایشگاه یک تئاتر اجرا کردم و
بچهها بسیار سرگرم شدند.
امیرمحمد عباسنژاد، نویسنده «حمله
گرگها» در ادامه با اشاره به اینکه این ششمین کتاب من درباره ادبیات اسارت
است، بیان کرد: ادبیات اسارت انسانیترین بخش ادبیات جنگ است؛ زیرا مواجهه
انسانها با یکدیگر است.
عباسنژاد اظهار کرد: کتاب «حمله
گرگها» خاطرات علی شطنیسانی، از افسران ارتش است که در ۲۷ مهر ۱۳۵۹ در
جبهه جنوب به اسارت گرفته شد. در روایتهای این کتاب به لایههای پنهان
اسارت پرداختهام.
او با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ عنوان
در این حوزه چاپ شده با این حال، هنوز چیزهای کمی در این باره میدانیم،
افزود: ادبیات مقاومت دو عنصر دارد؛ مبارزه با چیزهای ناپسند که زندگی شریف
انسان را تحتالشعاع قرار داده و تابآوری در برابر اعمال قدرتهای
نامشروع که هر دو عنصر را در خاطرات اسرا میبینیم.
دیگر مهمان این رونمایی حمید
احمدینیا، راوی کتاب «آهوی گمشده» بود که از اسرای مفقودالاثری بوده است
که در دوران اسارت در لیست صلیب سرخ ثبت نشده بود. احمدینیا بیان کرد:
داستانهای من در این کتاب در برابر داستانهای مابقی ایثاگران ناچیز است.
تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ثبت خاطرات شفاهی ایثارگران مرا وادار کرد
که خاطراتم را بیان کنم.
وی افزود: این کتاب از دوران کودکی
تا زمان آزادی مرا شامل میشود و داستانهای جذابی دارد. من چون مفقود و
جزو اسرای ثبتنشده بودم، یک سال در زندانهای الرشید و دو سال و نیم در
اردوگاه تکریت ۱۱ بودم که یکی از مخوفترین اردگاههای آن دوران بود؛ چون
همه اسرایش از بچههای مفقود بودند.
زهره علیعسگری، نویسنده کتاب «آهوی
گمشده» در ابتدا عنوان کرد: باید از نعمتی به نام انقلاب اسلامی قدردانی
کرد که بعد از قرنها تاریخنویسی را از سلاطین گرفت و به دست مردم داد. من
خودم را جزو مردم میدانم. این فرصت تاریخنگاری را مردم نباید از دست
بدهند.
علیعسگری گفت: این کتاب از این جهت
جالب است که جوانی شانزدهساله صبر میکند تا به سن قانونی برسد و بهطور
قانونی به جبهه برود. او وقتی وارد خاک عراق میشود، در شرایطی عجیب و
خواندنی به اسارت گرفته شده و به عنوان مفقود ثبت میشود.
وی افزود: همیشه از دلاوری اسرا گفته میشود؛ اما از خطراتی که اسرای کمسن را تهدید میکرد، کمتر گفته شده است.
او دلیل نامگذاری کتاب را اینطور
بیان کرد: در ابتدای داستان، با ایشان در دوره انقلاب مواجه میشویم که در
مدرسه به عنوان بازیگر تئاتر انتخاب میشود و زمینههای شهرت برایش فراهم
میشود. تئاتری کار میکنند به نام «آهوی کوچولو» که ایشان نقش یک آهو را
بازی میکرد. نامگذاری کتاب به ماجرای آن تئاتر بازمیگردد که با سرگذشت
راوی نیز متناسب است.
انتهای پیام/
برای ورود به ویکی آزادگان اینجا کلیک کنید / www.wikiazadegan.com