در دوران «غیبت کبری» که طولانیترین دوران امامت در بین ائمه اطهار (ع) به شمار میآید و قرار است با ظهور دوباره آن حضرت، عدل الهی عالمگیر شود، وظیفه مسلمین، شیعیان و مومنین صدیق چیست؟ در یک کلام انتظار ظهور؛ اما این ظهور به چه معناست و چه ویژگیهایی را در بر دارد؟
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان، چهاردهمین ماه آسمان ولایت و امامت طلوع میکند. او که نامش، نام
رسولالله است و کنیهاش کنیه اوست؛ و رسالتش رسالت و آرزوی همه انبیاء و
اولیای الهی است. مهدی موعود که وظیفه برقراری عدل و داد در عالم هستی را
دارد؛ عدلی که از جنس عدالت علی (ع) است.
شب نهم ربیعالاول جشن آغاز ولایت حضرت ولیعصر (ارواحنا فداه) است. شبی
که ماه چهاردهم امامت طلوع کرد. پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) بسیاری از
کسانی که ظاهراً دوستدار اهلبیت (ع) بودند، اما در واقع عامل انشقاق و
جدایی بین مسلمین میشدند، ادعا کردند که آن امام همام هیچ فرزندی نداشته
است. از سویی دیگر بهعلت شدت فشارهای دستگاه عباسی بر خاندان رسولالله
(ص) هویت امام مخفی نگه داشته میشد؛ اما شیعیان راستین که هنوز حدیث
رسولالله (ص) مبنی بر ظهور دوازدهین امام را بهخاطر داشتند، با ایمانی
قاطع به حضرت بقیهالله الاعظم اعتقاد داشتند.
در همین بحبوحه (یعنی شهادت حضرت امام حسن عسکری و آغاز امامت حضرت مهدی (عج))
بحث حفاظت از جان ایشان مطرح و به اذن خداوند، دوران «غیبت صغری» آغاز شد.
در این دوران تنها چهار نفر از وکلای معتمد اهلبیت (ع) از جمله ابوعمرو
عثمان ابن سعید عمری، ابوجعفر محمد ابن عثمان ابن سعید، ابوالقاسم حسین ابن
روح نوبختی، ابوالحسن علی ابن محمد سمری مستقیماً با امام عصر در ارتباط
بودند و ارادت مومنین را به ایشان ابلاغ میکردند. با درگذشت ابوالحسن علی
ابن محمد سمری، دوران موسوم به غیبت صغری به اتمام رسید و «غیبت کبری» آغاز
شد.
در این دوران که طولانیترین دوران امامت در بین ائمه اطهار (ع) به
شمار میآید و قرار است با ظهور دوباره آن حضرت، عدل الهی عالمگیر شود،
وظیفه مسلمین، شیعیان و مومنین صدیق چیست؟ در یک کلام انتظار ظهور؛ اما این
ظهور به چه معناست و چه ویژگیهایی را در بر دارد؟ بر خلاف نظر و عقیده
برخی از افراد، چهرهها و فرقههایی که انتظار ظهور را منوط به منفعل بودن و
عدم احقاق حقوق مسلمین و بهطور کلی مردم جهان میدانند، آموزههای ناب و
اصیل اسلامی چنین عقیدهای را تایید نکرده و نمیکند. در اسلام تولی و تبری
به معنی دوستی با دوستداران اهلبیت (ع) و دشمنی با دشمنان ایشان اصلی
استوار است؛ پس قطع به یقین بهصرف اینکه امام معصوم حضرت مهدی بقیهالله
الاعظم (ارواحنا فداه) مسئول برقراری عدل و داد هستند، بهمعنای سلب
مسئولیت مومنین در عرصههای اجتماعی و شخصیشان جهت برقراری عدالت اجتماعی
نیست.
حقجویی و احقاق حقوق دیگران از جمله اموری هستند که دائماً در
آموزههای اسلامی و نیز سیره اهلبیت (ع) به آن موکداً تاکید شده است.
مومنین واقعی و دوستداران راستین اهلبیت (ع) هرگز از راه و طریقه عدالت
منحرف نخواهند شد و عمل کردن به آموزههای اسلامی را مهمترین ویژگی یک
منتظر واقعی میدانند.
انتهای پیام/
هفته دفاع مقدس گرامی باد