انتشارات پیام آزادگان در این دوره از نمایشگاه بالغ بر 54 اثر با موضوع دفاع مقدس دارد که تعداد قابل توجهی از این آثار به قلم فرزانه قلعه قوند مدیر بخش انتشارات و پژوهش این موسسه فرهنگی است.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان، انتشارات پیام آزادگان در این دوره از نمایشگاه بالغ بر 54 اثر با موضوع
دفاع مقدس دارد تعداد قابل توجهی از این آثار به قلم فرزانه قلعه قوند مدیر
بخش انتشارات و پژوهش این مجموعه انتشاراتی است.
نمایشگاه فرصتی برای ترویج کتاب
فرزانه قلعه قوند، جانشین انتشارات پیام آزادگان هرچند از میزان استقبال مخاطبان از نمایشگاه رضایت چندانی ندارد با این حال همین که نمایشگاه فرصت ترویج کتابهای این انتشارات را فراهم کرده ابراز رضایت میکند. وی گفت: به طور کلی بعد از دو سال از برگزاری نمایشگاه شاید انتظار بیشتری از نظر میزان استقبال داشتیم. در این مورد شرایط مختلفی دخیل هستند به عنوان مثال هنوز شرایط کرونایی کامل برطرف نشده و از سویی نگرانی برای این بیماری در بین مردم وجود دارد. یک عامل دیگر هم قیمت کتابهاست.
وی ادامه داد: البته قیمت کتابهای ما معقول است و خیلی از مشتریان ما میگویند نسبت به جاهای دیگر قیمت خوبی دارد. اما قدرت خرید مردم کم شده است.
در بخش دیگری قلعه قوند با بیان اینکه واقعا فکر میکنیم که نمایشگاه به معنی نمایشگاه است و نه فروشگاه، تاکید کرد: همین که یک نفر بیاید ولو کتاب نخرد اما درباره کتابهایمان توضیح بدهیم به هدف اصلیمان که ترویج است رسیدهایم.
وی گفت: تصور میکنم تعدادی از غرفهها –ناشران دفاع مقدس- در نمایشگاه حاضر نشدهاند. تعدادی هم از راه دور آمدهاند و هزینه حضورشان در نمایشگاه باز نمیگردد. کتابهای ما مخاطب عام ندارد، البته گاهی پیش میآید کسانی که فکرش را نمیکنیم مخاطب کتابهای دفاع مقدس باشند و کتابی هم از غرفه ما تهیه کنند.
اسارت موضوع جذابی برای نوشتن
وی در پاسخ به این سوال که آیا کتابهای حوزه اسارت هنوز هم موضوع جذابی است، گفت: اگر به کتابهایی که در دنیا درباره اسارت چاپ میشود نگاه کنیم ملاحظه میکنیم که بعد از سالها از جنگ شوروی و آلمان کتابهایی با این موضوع چاپ میشود. در مورد آلمان و ژاپن هم کتابهایی با موضوع اسارت بعد از سالها منتشر میشود.
قلعه قوند با بیان اینکه به دفاع مقدس نباید رنگ انحصاری بدهیم اظهار کرد: این حوزه مربوط به یک قشر خاص مذهبی، بسیجی، حزبالهیها و افراد این چنین نیست. ما اگر در هیچ چیز مشترک نباشیم، در آب و خاک کشور مشترک هستیم.
وی با اشاره به اینکه باید رسانهها در ترویج آثار این حوزه کمک کنند گفت: همچنین باید به نویسندگانی که صرفا تعهد مذهبی و نگاههای این چنین ندارند برای نگارش این آثار فرصت داده شود.
صداوسیما در برخور با ناشر عادل باشد
این نویسنده حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه کالاها برای دیده شدن نیاز به تبلیغات دارد، گفت: ساخت پادکست و کلیپ هزینه بردار است. یک مطالبه ما از رسانه ملی این است که برای همه باشد نه برای ناشران دولتی، رسانه ناشرانی مانند پیام آزادگان فقط حنجره ماست و در نمایشگاه حضوری میتوانیم آثارمان را چهره به چهره معرفی کنیم اما در نمایشگاه مجازی چنین امکان معرفی نخواهیم داشت. صدا و سیما باید از حمایت صرف از ناشران دولتی دست بردارد. این سازمان در برنامههایی مانند «کتاب باز» هم فقط میروند سراغ برندها و این خیلی بد است و عدالت نیست.
انتهای پیام/
یَا مَوْلانا یَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ