گفتگو با آقای نجف نیا وکیل موسسه پیام آزادگان در رابطه با اعاده به خدمت آزادگان

۱۳۹۶/۰۶/۲۶

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیام آزادگان ، به دلیل سوالات زیادی که آزادگان عزیز در رابطه با ماده ۱۳ قانون حمایت از آزادگان داشتند بر آن شدیم تا گفت و گویی با آقای نجف نیا وکیل موسسه پیام آزادگان داشته باشیم . 

 

 

 قابل ذکر است ماده ۱۳ قانون حمایت از آزادگان مصوب سال ۱۳۶۸ است و در ماده ۱۳ مقرر شده استمدت اسارت برای عموم آزادگان اعم از اینکه قبل از اسارت در دستگاهها شاغل بوده و یا بعد از اسارت شاغل شوند با تمایل آنان به ازاء هر یک سال اسارت دو سال به عنوان سابقه خدمت رسمی و مرتبط تلقی می گردد و از هر لحاظ مورد محاسبه قرار خواهد گرفت و دستگاه ذینفع موظف است کسورات بازنشتگی را در قانون بودجه سال بعد پیش بینی و به صندوق های بازنشستگی ذیربط پرداخت نماید .

 

 

در ادامه گفتگویی که با آقای نجف نیا در این رابطه داشتیم را با هم می خوانیم : 

 

آقای نجف نیا : لطفا در مورد قانون اعاده به خدمت آزادگان توضیحاتی را ارائه بفرمائید .  

 

ماده ۱۳ قانون حمایت از آزادگان سرافراز به کشور در سال ۱۳۶۸ یک مقرره ای را منظور نمود که در واقع آزاده هایی که قبل و بعد از دوران اسارت در دستگاهی مشغول به کار بوده اند، می توانند با تمایل خود ،  سنواتشان را دو برابر محاسبه کنند و زودتر از موعد بازنشست شوند.

 

 خیلی از آزاده ها به دلیل اینکه پیش بینی می کردند نمی توانند کار کند از این قانون استفاده کردند .ولی بعضی از دستگاه ها بدون تمایل خود آزاده، سنوات آنها را در برابر محاسبه می کرد و میگفت الان ۳۰ سال خدمت شما کامل شده و باید بازنشست شوید .

 

سبقه این مورد از دهه ۷۰ به بعد یعنی ۷۸-۷۹ شروع شد .ابتدا معاون اول رئیس جمهور آقای داودی در دولت دکتر احمدی نژاد ، بخشنامه کردند که آزادگان می توانند  به خدمت بازگردند .

 

زمان آقای داودی یک بخشنامه آمد که دستگاه ها ملزم هستند آزادههایی که با توجه به ماده ۱۳ قانون حمایت از آزادگان بازنشسته شده اند را مجددا به کار بازگردانند .

 

ولی بدلیل اینکه بخشنامه بود دستگاه ها به سختی اجرا می کردند و به همین دلیل این را در قانون برنامه پنجم توسعه  سال ۹۰ پیش بینی کردند که در برنامه پنجم توسعه ماده ۴۴ بند "ک" آمده است : آزادگانی که بدلیل استفاده از دوبرابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمت ۳۰ سال بازنشست شده اند می توانند با بازگشت به خدمت ۳۰ سال خدمت خود را تکمیل نموده و سپس با لحاظ  سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آیند و نمایندگان مجلس این مقررات را با توجه به درخواست های زیاد آزادگان به تصویب رساندند .

 

لطفا بفرمائید این قانون چه ایراداتی داشت ؟

 

 ایراداتی داشت که بعدا در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ماده ۶۰ گنجانده شد ، اما باز همان هم ایرادات را داشت از جمله اینکه مشخص نکرده بودند که تکلیف این سنوات پایان خدمت که به آنها پرداخت شده چه می شود و آزادگان باید آنها را برگردانند یا برنگردانند ؟؟

 

دستگاه های دولتی به ۳ روش عمل می کردند. بعضی از دستگاه ها می گفتند آزاده ای که میخواهد دوباره مشغول به کار شود باید سنوات را برگرداند. بعضی از دستگاه ها هم گفتند به صورت اقساط از حقوقشان کسر میشود. بعضی از دستگاها هم میگفتند نیازی نیست برگردانند. مشخص نبود در واقع چکار می کنند.

 

 یک بحث و ایراد دیگر که آن قانون داشت این بود که علی الخصوص ماده ۶۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ، که به صراحت کلمه بازنشستگی را نیاورده بود و گفته بود اشخاصی که قطع همکاری می کنند می توانند اعاده به خدمت شوند از واژه قطع همکاری به جای کلمه بازنشستگی استفاده کرده بود .

 

در ماده ۶۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آمده است : دستگاه های موضوع ماده ۲ این قانون مکلفند حسب درخواست جانبازان و آزادگان که قبل از تصویب این قانون در خدمت این دستگاه بوده و قطع همکاری نموده صرفاً برای یکبار نسبت به اعاده به خدمت آنان اقدام نمایند.

 

 

 اگر دستگاهی با اعاده به خدمت موافقت نمی کرد آزادگان چه می کردند؟ 

 

 اگر دستگاهی با اعاده به خدمت موافقت نمی کرد، یک راهی وجود داشت که ایثارگران ، به کمیسیون ماده ۱۶ قانون تسهیلات استخدام اجتماعی جانبازان که مرجع رسیدگی به تظلمات ایثارگران ، جانبازان و آزادگان است و در بنیاد شهید هست مراجعه کنند و طرح شکایت می کردند   .

 

متاسفانه چند مورد که در سال ۹۱-۹۲ به کمیسیون ماده ۱۶ مراجعه کرده بودند، شکایت آزادگان را رد کرده بود به این دلیل که در قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران گفته شده قطع همکاری در بازنشستگی، قطع همکاری نیست به نوعی در واقع ایشان از دستگاه حقوق میگیرد و قطع همکاری صورت نگرفته است و کسانی که بازخرید شدند در واقع از دستگاه رفته اند مشمول آنها می شود.

 

 چند نفر از آزادگان به ما مراجعه کردند و ما یک لایحه ای نوشتیم و به این تصمیم کمیسیون ماده ۱۶ به دیوان عدالت اداری اعتراض کردیم و دیوان عدالت اعتراض ما را پذیرفت و گفت دستگاه موظف به بازگرداندن آنهاست و این قطع همکاری مشمول بازنشستگان هم می شود .

 

 قانون برنامه پنجم توسعه یک ایراد دیگر هم داشت. در این قانون عنوان نمیکرد اگر شخص آزاده ای میخواهد به خدمت بازگردد، آن سنواتی که در واقع دو برابر محاسبه شده یک برابرش حذف میشود یا خیر؟ یعنی سنوات ارفاقی حذف میشود سنوات اسارت جز سنوات خدمت حساب میشود یا نه ؟

 

این جا هم اختلاف بود. آزاده ای که ۱۰ سال اسیر بوده، اگر ۱۰ سال در دستگاهی خدمت میکرد با این ده سال اسارتش میشد ۲۰ سال و بازنشسته میشد. بعضی دستگاه ها پیش بینی نکرده بودند اگر بخواهند به خدمت برگردد آیا ده سال اسارتش هم جز خدمت حساب میشود و ۲۰ سال برایش محاسبه میکنند و یا نه ۱۰ سال باید محاسبه کنند .که البته در قانون ششم نیز به این مورد اشاره ای نشده است.  

 

آیا این ایرادات رفع شده است ؟

 

 در قانون برنامه ششم توسعه در ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص جانبازان بند جداگانه ای آمده است .

بند "چ" ماده ۸۷ در خصوص جانبازان و بند " ز" ماده ۸۷ در خصوص آزادگان می باشد.

در بند " ز" آزادگانی که به دلیل استفاده از دو برابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمات ۳۰ سال بازنشست شده اند می توانند برای یک بار و با رعایت شرایط سنی زیر ۶۵ سال با بازگشت به خدمت حسب مورد ۳۰ یا ۳۵ سال خدمت خود را تکمیل کنند و سپس با لحاظ عین سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آیند.

 

  در این ماده اولاً شرط سنی را گنجانده و گفته آزادگان باید زیر ۶۵ سال باشند که درخواست اعاده به خدمت دهند و صراحتاً عنوان نموده که بازنشسته باشند و یک تفاوت دیگر که با قانون سابق دارد حسب مورد ۳۰ یا ۳۵ سال خدمت خود را تکمیل کنند .

 

آیا تفاوتی بین آزادگان با مدارک بالاتر وجود دارد ؟

 

  در بند الف ماده ۱۰۳ اصلاحی قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است : « ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردارند، با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول حکم این ماده می باشند و می توانند تا ۳۵ سال خدمت نمایند.

 

بالطبع جانبازانی که دارای مدرک لیسانس هستند از مزایای شغلی درجه بالاتر بهره مند میشوند و با مدرک فوق لیسانس می توانند تا ۳۵ سال خدمت کنند از همین جهت است که ۳۰ یا ۳۵ سال خدمت خود را در این ماده آورده است .

 

 آزاده ای که لیسانس دارد می تواند به خدمت برگردد و ۳۵ سال خدمت کند .یک مورد دیگر هم که در واقع ایرادی بود که در قانون برنامه پنجم توسعه وجود داشت ولی در قانون برنامه ششم برطرف شد، بحث سنوات بود که در تبصره بند " چ" ماده ۸۷ در صورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول، پاداش مذکور مربوط به آن سنوات،  مجدداً به این افراد تعلق نمیگیرد. در واقع بحث را روشن کرده است زیرا سنواتی که ابتدا آزاده دریافت کرده و بازنشست شده دیگر نیاز نیست برگرداند و آن سنوات متعلق به سابقه خدمتش است.

 از این به بعد در واقع هر چند سالی می تواند در بازنشستگی دومش سنوات به آن تعلق گیرد .

این خیلی خوب بود و در واقع جلوی اختلاف سلیقه در دستگاه را می گرفت ولی بازهم یک سری ایراداتی در همین قانون وجود داشت. مشخص نکرده بود دستگاه های مشمول این قانون چه دستگاه هایی هستند؟

 

در راستای اصل چهل و چهارم قانون اساسی برخی از  دستگاه های دولتی واگذار شده به بخش خصوصی و بعضی ها ادعا میکنند نه دولتی هستند و نه خصوصی.هر جا به نفعشان هست می گویند دولتی و هر جا که به نفعشان نیست میگویند خصوصی هستیم.

 

 آزاده ای در بانک صادرات کار می کرد و بازنشست شده الان در خواست اعاده به خدمت داده است که بانک گفته است به استناد این که بانک صادرات خصوصی شده ما نمی توانیم شما را اعاده به خدمت کنیم و نمی توانیم موافقت کنیم . 

 

 در قانون بودجه سال ۹۳ پیش بینی شده بود که کلیه دستگاه هایی که در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار میشوند مکلفند قوانین ومقرارات مربوطه با ایثارگران را رعایت کنند.

 

 قانون بودجه برای هر سال جداگانه تصویب می شود و این جزء احکام دائمی قانون بودجه نبوده است و فقط شامل  همان سال میشود.

 

به نظر بنده بهتر بود در قانون ششم توسعه و یا حداقل در احکام دائمی برنامه ها گنجانده میشد که دستگاه های مشمول، مکلف به رعایت این موارد می شدند.

 

 یک بحث دیگر هست که بخش خصوصی را تعیین تکلیف نکردند و این ابهام وجود دارد و این را  مسکوت گذاشته اند. حالا نظر بنده این است که به توجه به قانون اعاده به خدمت مشمول آزادگانی که در بخش خصوصی فعالیت می کردند،تاکید میکنم با توجه به قوانین و مقررات مشمول این دسته از آزادگان نمی شود. فقط دستگاه هایی که در واقع دولتی بودند و حتی آنهایی که بر اساس اصل ماده ۴۴ قانون اساسی خصوصی شدند مشمول این دو دسته می شود و در قانون برنامه ششم به آن اشاره ای نکرده اند و این یکی از ضعف هاست .

 

بحث این است که دستگاه اعاده به خدمت را می پذیرید و مشکلی ندارد که آزاده به خدمت برگردد ، ولیکن علیرغم اینکه قانون به طور ضمنی به آن اشاره کرده ولیکن دستگاه ها می گویند به طور مثال آزاده ای که ۱۰ سال اسارت دارد وقتی برمی گردد به خدمت ۱۰ سال هم سابقه خدمت دارد جمعا بعضی از دستگاه ها سابقه خدمتیش را می زنند ۲۰ سال و بعضی از دستگاه ها میزنند ۱۰ سال و بعضی هم یک برابر محاسبه می کنند.با توجه به قانون دستگاه ملزم هست که خدمت واقعی اش را محاسبه کند .

خدمتی که در دستگاه کرده آن ۱۰ سال را ذیل همین بند "ز" آمده حسب مورد ۳۰ یا ۳۵ خدمت خود را تکمیل کند وسپس با لحاظ عین سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آید این در واقع در زمان اعاده به خدمت نمی خواهد عین سوابق اسارت را لحاظ کند .زمانی که می خواهند بازنشست شوند عین سوابق اسارت را لحاظ  کنند تا اینکه مزایای بیشتری به آنها تعلق بگیرد. به نظرم به این شکل هست باید خدمت واقعیشان را در نظر بگیرند، البته بعضی از دستگاه ها خدمت را در نظر نمی گیرند سنوات اسارت را هم محاسبه می کنند برای همین آزادگان که سنواتشان بالاست مشمول این قانون نمی شوند و نمی توانند اعاده به خدمت شوند.

 

 تعداد قابل توجهی از مراجعه کنندگان ما چه در سنوات قبل چه در سال جاری بازنشسته شده اند ولی به دلیل اینکه حقوقشان پایین هست ، میخواهند بازگشت به خدمت داشته باشند. درخواست ها زیاد هست و دستگاه ها هم به دلیل وضعیت اقتصادی  مقاومت می کنند.

 

تعداد زیادی از آزادگان به موسسه مراجعه میکنند و ما آنها را راهنمایی می کنیم، دادخواست برایشان می نویسم و اگر نیاز باشد مشاوره هم می دهیم .

 

موسسه پیام آزادگان در مورد اعاده به خدمت آزادگان چه فعالیت هایی انجام داده است ؟

 

 موسسه مکاتباتی را با دستگاه های مختلفی از جمله معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای این اختلاف سلیقه ها در دستگاهای مختلف انجام داده است. اینکه چرا این قانون در بعضی از دستگاه ها رعایت می شود و در بعضی از دستگاه ها رعایت نمی شود .

 

 اخیراً با معاونت حقوقی ریاست جمهوری بنیاد شهید و معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی مکاتباتی را داشتیم و از آنها خواستیم که رسیدگی کنید و  نظر خودمان را هم دادیم .

 

چند هفته قبل یک کار گروهی در معاونت قوانین مجلس با موضوع اعاده به خدمت یکی از آزادها تشکیل شد که از موسسه هم دعوت کردند و ما هم حضور پیدا کردیم.  نتیجه کارگروه این بود که بله اعاده به خدمات با این شرایط که موسسه گفته مورد پذیرش قرار بگیرد و الان ما در حال رایزنی  با معاونت حقوقی ریاست جمهوری هستیم که اختلاف  دستگاه ها  کمرنگ تر بشود و  یک وحدت رویه ای در دستگاها به وجود آید .

 

  لطفا مراحل درخواست و پیگیری آزادگان عزیز را برای اعاده به خدمت توضیح دهید.

 

 آزادگان سرافراز ابتدا باید به دستگاهی که در آن مشغول بوده اند یک درخواست کتبی ارائه دهند و بهتر است درخواستشان را مستند کنند به بند "چ" ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه و در خصوص آزادگان بند "ز" ماده ۸۷ قانون ششم توسعه .

 

این دو بند در خصوص جانبازان و آزادگان برای اعاده به خدمت است این را مطالعه کنند و مستندشان را قراربدهند و یک در خواستی به دستگاه مربوطه بنویسند.

دو حالت دارد یا دستگاه می پذیرد این درخواست را بررسی می کند و می پذیرد که اعاده به خدمت می شوند و یا به هر دلیل نمی پذیرد. اگر نپذیرفت می توانند به کمیسیون ماده ۱۶ تسهیلات تامین اجتماعی جانبازان مراجعه کنند و یک در خواست بدهند .حالا کمیسیون در آن شهرستانی که بودند همه می آید به مرکز تهران این کمیسیون در تهران مستقر هست و رسیدگی میکند .

اگر رای به نفع آزاده داد باید به دستگاه متبوع مراجعه  کنند و دستگاه باید اجرا کند اگر اجرا نکنند مستنکف از قانون محسوب میشود ولی اگر در کمیسیون ماده ۱۶ به ضرر آزاده رای بدهند آزاده و جانباز می توانند ظرف ۳ ماه پس از ابلاغ این تصمیم به دیوان  عدالت اداری مراجعه کند و  به این تصمیم اعتراض کند .شاید در ابتدا مقاومت کنند ولی نتیجه می دهد .

 

 

 اگر آزاده ها در این مورد سوالی داشتند چگونه با شما ارتباط برقرار کنند؟

 

واحد حقوقی در روزهای زوج در موسسه حضور دارد و بهترین ساعت برای پاسخگویی به سوالات ساعت ۱۴ الی ۱۶ می باشد که باید با شماره ۸۸۸۰۷۰۱۵ و ۱۷ داخلی ۱۰۷ تماس بگیرند .

 

در انجام امور اعاده به خدمت روال ما به این شکل است که آنهایی که مشکل دارند برای نوشتن درخواست، در ابتدا مدارک و مستندات و درخواستشان را به هر طریق که می توانند،  از طریق فکس ، پست و یا حضوراً  به ما برساندند  و یک شرحح ما وقع بدهند و ما به آنها مشاوره می دهیم و راهنمایی شان می کنیم . 

 

انتهای خبر/ج

مصاحبه از: زهرا جوزی

 

 

اضافه کردن دیدگاه جدید