ارسال دستورالعمل جدید ثبت‌نام مدارس شاهد به استان‌ها

۲۰۱۶/۰۵/۰۹
مدیر‌کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش‌ و‌ پرورش خبر داد

مدیر‌کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان این‌که دانش‌آموزان در مدارس شاهد باید خلاق و ماهر باشند، از عدم وجود انگیزه کافی میان این دانش‌آموزان انتقاد کرد.
 

محمدحسین کفراش در گردهمایی مدیران امور شاهد و ایثارگر آموزش‌وپرورش استان که در محل این اداره‌کل برگزار شد، با بیان این‌که در سه حوزه آموزشی، خدماتی‌، حمایتی و ترویجی وظیفه داریم، اظهار کرد: ۱۴ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس شاهد‌، ایثارگران و طرح پراکنده شاهد تحصیل می‌کنند که هر کدام از این مدارس و طرح‌ها شرایط خاص خود را دارد.

 

وی افزود: مدارس شاهد در سال ۶۵ به دستور امام راحل و برای خدمت به خانواده‌های شهدا تأسیس شدند؛ در طول این سال‌ها مدارس شاهد دوران‌های طلایی، ثبات و سراشیبی را تجربه کردند. پس از ۳۷ سال در دوره‌ای این احساس ایجاد شد که آیا مدارس شاهد باید تعطیل شوند؟ بحث‌های بسیاری در خصوص این مدارس مطرح می‌شد؛ بسیاری از ایثارگران شکایت می‌کردند که به فرزندان آن‌ها اجازه ثبت‌نام در مدارس شاهد داده نمی‌شود. براساس آیین‌نامه مدارس شاهد که در سال ۸۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، مدارس شاهد باید به‌ عنوان ترویج‌کننده فرهنگ ایثار و شهادت به فعالیت خود ادامه دهند.

 

رفع مشکل ثبت‌نام ۱۵ هزار ایثارگر با راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام اینترنتی

 

وی عنوان کرد: به‌ همین منظور برای ادامه فعالیت مدارس شاهد، سامانه ثبت‌نام اینترنتی از سال گذشته راه‌اندازی شد؛ سال گذشته ۶۸ درصد ورودی مدارس شاهد را فرزندان ایثارگران تشکیل می‌دادند. با این اقدام ۱۵ هزار نفر ایثارگر در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول به مدارس شاهد اضافه شدند که در سال‌های گذشته از ثبت‌نام آن‌ها جلوگیری می‌شد.

 

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با بیان این‌که برخی از مدیران مدارس شاهد، مأموریت اصلی این مدارس را فراموش کرده بودند، گفت: برخی از این مدیران، مدرسه شاهد را با مدرسه تیزهوشان اشتباه می‌گرفتند و در ثبت‌نام معیارها و ملاک‌های مختلفی را مدنظر قرار می‌دادند؛ درحالی‌که فلسفه ایجاد مدارس شاهد، خدمت به خانواده‌های شاهد و ایثارگران و تحصیل آن‌ها با هر معدل و نمره‌ای است.

 

کفراش با اشاره به این‌که باید به خانواده‌های شاهد و ایثارگر آرامش دهیم، عنوان کرد: باید تلاش کنیم که فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران در مدارس شاهد آرامش روحی و روانی داشته باشند و از آن‌ها صیانت شود. تلاش بر این است که این دانش‌آموزان با خدمات‌رسانی در این مدارس، زندگی راحت‌تری داشته باشند زیرا متحمل فشارها و سختی‌های بسیاری می‌شوند.

 

ارسال دستورالعمل جدید ثبت‌نام مدارس شاهد به استان‌ها

 

پیش‌بینی پیش ثبت‌نام ۳۰۰ هزار نفر در سال جدید

 

وی اظهار کرد: سال گذشته تعداد ورودی مدارس شاهد ۵۵ هزار نفر بود که امسال پیش ثبت‌نام ۳۰۰ هزار نفر در مدارس شاهد پیش‌بینی می‌شود؛ هدف ما این است که هیچ فرزند ایثارگری بیرون از مدارس شاهد باقی نماند. از سال گذشته با راه‌اندازی سیستم ثبت‌نام اینترنتی، هیچ شکایتی در خصوص ثبت‌نام مدارس شاهد ارائه نشد.

 

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: در گذشته مدیران مدارس شاهد بسیار درگیر ثبت‌نام دانش‌آموزان بودند و زمان بسیاری در این خصوص گرفته می‌شد؛ اکنون با ثبت‌نام اینترنتی این مشکلات برطرف شده است و ثبت‌نام تنها در طول دو هفته انجام می‌شود. سیستم ثبت‌نام به سیستم بنیاد شهید نیز متصل شده است و دستورالعمل جدید ثبت‌نام مدارس شاهد نیز به استان‌ها ارسال خواهد شد تا ثبت‌نام با کمترین دغدغه انجام شود.

 

کفراش با بیان این‌که هدف از تأسیس این مدارس آن است که برای جامعه هدف آن فعالیت‌های ویژه‌ای تعریف شود، گفت: سطح این فعالیت‌ها به توان مالی مدارس بستگی دارد؛ سال‌های گذشته مشکلاتی در این خصوص وجود داشت که اکنون این مشکلات در حال کاهش است. مدارس شاهد باید آورده مالی داشته باشند تا بتوان حق‌الزحمه دبیران توانمند را پرداخت کرد.

 

وی با اشاره به این‌که باید آموزش مهارت نیز در مدارس شاهد مدنظر باشد، گفت: دانش‌آموزان در مدارس شاهد باید خلاق و ماهر باشند و صرفا به مسائل آموزشی توجه نکنند؛ دانش‌آموزان مدارس شاهد انگیزه کافی را ندارند، یک دانش‌آموز شاهد اعتقاد دارد که مدرک خود را خواهد گرفت، سهمیه ورود به دانشگاه نیز دارد و در آخر هم استخدام خواهد شد، این بسیار بد است؛ هدف این است که این دانش‌آموزان را ارتقا دهیم تا همه بتوانند در جایگاه یک رهبر و لیدر نقش‌آفرینی کنند، اما اکنون این‌گونه نیست.

 

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با بیان این‌که باید نظارت در مدارس شاهد جدی‌تر و بیشتر انجام شود، تصریح کرد: در این راستا رتبه‌بندی مدارس شاهد مطرح و سال گذشته در سراسر کشور انجام شد. مدارس شاهد امکانات بسیاری در اختیار دارند. بنابراین خروجی آن‌ها نباید مانند مدارس دولتی باشد. رتبه‌بندی بر این اساس است که اگر مدیری تلاش کرده، از او تقدیر شود و اگر مدیری ضعیف عمل کرد، یک‌سال به او فرصت داده شود.

 

رتبه‌بندی مدارس شاهد براساس شرایط، امکانات و عملکرد سال گذشته

 

کفراش عنوان کرد: در رتبه‌بندی مدارس با یکدیگر مقایسه نمی‌شوند، بلکه براساس شرایط، امکانات و عملکرد سال گذشته بررسی می‌شوند. تلاش ما این است که مدارس شاهد، مدارس نمونه و الگو باشند. مدیران مدارس شاهد با دشواری بسیاری انتخاب می‌شوند و این موضوع نشان می‌دهد که مدیران توانمندی هستند.

 

وی با تأکید بر این‌که وظیفه‌ همه‌ ما گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: امروز در جامعه روحیه‌ گذشت در دانش‌آموزان در حال از بین رفتن است؛ در مدرسه نباید به دنبال رقابت به هر قیمتی باشیم بلکه باید رفاقت را گسترش دهیم. باید تلاش کنیم روحیه همدلی، صمیمیت و نوع‌دوستی را گسترش دهیم. شهادت قله ایثار است و هر قله دامنه‌ای دارد. داشتن روحیه همدلی، صمیمیت و نوع‌دوستی دامنه شهادت هستند.

 

 

*ک/ ایسنا

اضافه کردن دیدگاه جدید